El-ankerspil

Jens Koch

 

Hvis man ønsker at montere et el-ankerspil, så er der nogle tekniske sikkerhedsforhold, man skal tænke over.

 

Se også beskrivelsen over bovpropel installation.

 

Hvis man har en bovpropel, kan man blot forbinde ankerspillet til propellens hovedkabeltilslutning, som det kan ses i diagrammet.

Man skal blot montere en separat sikring for beskyttelse af kablet til ankerspillet, da dette kabel er tyndere end hovedkablet fra akkumulatorerne, idet ankerspillet typisk kunne være på 1 Hk, hvilket er 736 Watt og altså en kontinuerlig strøm på 61.3 amp.

Kabeldimensioner og sikringsstørrelse skal afpasses efter monteringsvejledningen til ankerspillet.

 

1. Ankerspil med kontrolboks og hovedrelæer

2. Sikring

3. Kontakter i dækket

 

 

Det er normalt således at der er to kontakter til betjening af spillet, og at disse er af den elektrisk sikre type, idet de er rent mekanisk, og ikke så følsomme for fugt som bovpropellens touch kontakter. Så det er helt fint.

 

Det er også klogt at afbryde hovedafbryderen når ankerspillet ikke bruges, idet det så ikke er muligt for et barn uønsket at komme til at aktivere det, med personskade som det værste scenarium.

 

Der findes også ankerspil med trådløs fjernbetjening, men her er der et stort sikkerhedsproblem, hvilke følgende hændelse viser:

 

På et af de mange kurser, jeg har holdt, var der en sejler der fortalte, at hans sejlerven havde et sådant fjernbetjent system. De lå i en havn, vennen lå udenpå hans båd.

Ind i havnen kommer en fremmed båd, et stykke ude. Han lægger til, og skal åbenbart teste sit spil, - af samme type og også med fjernbetjening. Nabobådens ankerspil bliver også aktiveret, og river dækket i stykker!

-       Forestil jer, hvad der kunne være sket, hvis barnebarnet på 5 år havde været ude i nærheden af kæden og ankeret!

 

Hvorfor sørger leverandøren ikke for at kode sender / modtager, således at dette ikke kan ske? Hvis det var en bilproducent som havde lavet den bommert, at når man ville åbne sin bildør, så åbnede man dørene på de nærmeste biler også, så ville der være et stort teknisk problem, som den pågældende leverandør blev hæftet for aldeles omgående. Men, desværre sker det ikke indenfor bådbranchen.

 

Men igen, afbryd altid for bovpropel og ankerspil, når dette ikke bruges.