Opbevaring af batterier om vinteren

 

Det er vigtigt for batteriets levetid, at man tager sig af batteriet i sin båd.

 

Det sikreste er at tage dem med hjem og opbevare dem et køligt sted.

Batterierne skal være ladet helt op, og i løbet af vinteren skal de oplades ca. en gang hver / hver anden måned, idet batterierne har en selvafladning.

Desuden skal man selvfølgelig sørge for, at de åbne batterier (altså den gamle type) har væske nok, og efterfylde med demineraliseret vand om nødvendigt.

 

Hvis man har batterierne hjemme (det bedste er at stille dem i syrefrie kasser, eller et sted hvor de ikke kan skade hvis uheldet er ude), så bliver man nødt til at anskaffe sig en lille lader som vist på billedet nedenunder:

 


Som det kan ses, så er den let at tilslutte, og den er kortslutningssikker,

også hvis den vendes forkert

 

Denne lader, som de fleste nyere, er af typen IUOU, og kan stilles til de forskellige batterityper, som det kan ses. Dermed kan man ikke ”overlade” batterierne.

 

Omskifter til forskellige batterityper 

 

Det er klart at der findes flere fabrikater end den her viste.

 

Hvis lederen er stillet til den korrekte batteritype, så behøver man ikke at måle spændingen på den og afbryde for laderen når den har ladet nok, men blot lade den lade, og så afbryde den efter nogen tid, idet man kan se på laderens lysdiode, at batteriet er fuldt opladet, og at laderen er gået over i OU delen og altså ikke overlader batteriet.

Der sker intet ved at glemme at den er koblet til, laderen kan ikke ved korrekt indstilling overlade batteriet.

 

Principielt kan man lade laderen lade hele vinteren igennem, men det kræver at man er sikker på at have indstillet laderen korrekt i forhold til batteritypen. Men, hvis man har flere batterier, som de fleste nok har, så skal man skifte laderen til de forskellige batterier.

 

Det er ikke nødvendigt at købe en stor lader hvis man har batterier med høj amperetime, da der ingen forbrug er på batteriet, og man kan blot lader den lade til batteriet er opladet.

 

Lad være med at parallelforbinde batterierne, for så at lade dem alle sammen. Det kan man kun, hvis det er samme type batterier. Men, hvis man gør det, så opdager men ikke om nogle af batterierne trænger til at blive skiftet. Dette problem er eksisterende i ens båd, og medfører at man ikke i tide opdager at der er et batteri ”der er faldet i søvn” og skal skifes.

 

Principielt kan man lade batterierne sidde i båden, men kun hvis man har dem stående i syrefri kasser, og at man sørger for at de er ladet fuldstændigt op. Og nok så vigtigt at man har IUOU lader installeret.

 

Frysepunktet for væsken i batterierne er ca. -60 grader ved fuld opladet og falder ca. lineært til -12 grader ved helt afladet.

 

I "gamle dage" blev der givet det råd, at man skulle belaste batteriet under vinteren, for derefter at lade det op igen, - den regel har man forladt. Sørg blot for at have det fuldt opladet hele tiden, det er bedst for batteriet, og man er sikker på at det ikke frostsprænger.

 

 

Jens Koch