Problemer med tæring af polsko

 

Jeg har fået nedenstående spørgsmål:

 

Hej Jens


Vi har et problem med tæring i minuspolskoen i vores dommerbåd.
Polskoen er nu så tynd at der er mærkbar modstand. Startmotoren drejer kun langsomt rundt og vi må bruge startbatteri for at få motoren startet.
Selvfølgelig skifter vi polskoen igen igen. Har du en idé om hvad der er galt? Minus- og plus polskoen er af samme godsstykkelse, så det er ikke fordi minus polskoen er dimensioneret mindre og derfor giver størrer modstand.

Vh
Niels

  

Hej Niels

 

Jeg tror at det er tæring, som skyldes svovlsyre fra batteriet.

 

Og jeg går ud fra at batteriet er et af de åbne typer, altså et almindeligt batteri, og svovlsyren der kommer i kontakt med minuspolen, kan skyldes at batteriet "afgasser" grundet at spændingen er for høj (over de 14.4 volt), eller at batteriet ikke bliver tørret grundigt af hvis der er fugtpletter på det efter at man har fyldt demineraliseret vand på. Hvorfor det ikke går ud over pluspolen er nok tilfældigheder, altså at den er mere tør end minuspolen, grunden kan være batteriets placering.

 

Check lige spændingen med et digital instrument når motoren har kørt et stykke tid.

 

Men, for at forebygge tæring af polsko, så sørg altid for at batteriet er tørt, og smør fedt på terminalerne efter at de er spændt fast på batteriet. Fedtet isolerer galvanisk, og beskytter dermed. Fedtet kan være silikonefedt eller stævnrørsfedt eller andet fedt.

 

Så rent SKAL der være ved batteriet, kablet loddet på kabelskoen og efterfølgende

påsmurt silikonefedt, for så at blive isoleret med krympeflex.
Polskoen også smurt med silikone efter fastspændingen.


Lige en ting mere, når du monterer en ny polsko, så skal du sørge for at kobberkablet ikke er blevet sort af tæring, hvis det er det så skift kablet til et nyt. Du kan ikke lave en sikker god forbindelse hvis kobberet har fået en kraftig oxydbelægning (den er totalt isolerende, og næsten umulig at fjerne), hvis den har en sådan belægning, så er det alle korene der har den, også dem der er inden i kablet.

 

Du skal jo regne med at det er store strømme der løber igennem ved start af motoren, så en lille ohmsk modstand giver et stort spændingstab.

 

Hvis du skifter kablet, så lod en terminal på som vist på hjemmesiden, så er du sikker på at den ikke oxydere senere.