Batteriernes typiske spændinger uden, og under belastning.

 

Jeg har fået en del spørgsmål til batteriets funktion uden lader kørende.

 

Et batteri / akkumulator består normalt af 6 enkeltstående batterier, der er koblet i serie. Hvert element har en typisk spænding på 2 volt, og det giver således 12 volt.

 

Batteriet oplagrer energien, den får tilført ved opladning på den måde, at den gemmes som en kemisk reaktion, energien kan således frigives igen. – Det er altså en reversibel funktion, der dog har noget tab undervejs, således at laderen (landlader eller motorgenerator), der oplader batteriet, giver mere energi til den kemiske proces, end den energi der ”kommer retur” under afladningen.

 

Som beskrevet andet sted på hjemmesiden, så oplades batteriet efter en fast funktion kaldet IUoU karakteristik. Dette for at få den mest skånsomme og bedste opladning.

 

Kurve med lader kørende.

 

Her er vist en normal ladekarakteristik af en almindelig ”åben” akkumulator (de lukkede batterier kan have en lidt anden slutspænding). Batteriet starter med 12 volt, hvorefter generatoren eller landladeres kobler ind og lader batteriet op, til det når 14.4 volt. Derefter oplader laderen ikke med fuld effekt, men sørger for at holde spændingen på 14.4 volt over et forudbestemt tidsinterval (bestemt i laderen), for så at sænke ladespændingen til eks. 13.8 volt, lige indtil der kommer forbrug i bådens el-system (batteriet belastes ved f.eks at tænde lyset eller at køleskabet går i gang). Derefter sørger laderen for at lade til maks. spænding igen.

Nogle ladere bliver på de 13.8 volt, også når der er belastning. Ligeledes er der en del nyere generatorer, der lader efter en temperaturfunktion, og således sænker spændingen lidt, hvis temperaturen i motorrummet stiger.

 

Kurve uden lader tilsluttet.

 

Hvis man ikke lader på batteriet, så vil spændingen hurtigt falde til lidt over 12 volt, også selv om batteriet er fuldt opladet. Det er ganske mormalt. I løbet af nogen tid vil spændingen stabilisere sig på 12 volt, hvor den vil være lige til batteriet er ”løbet tør for strøm”, altså når der ikke er oplagret mere kemisk bunden energi i batteriet. Herefter vil spændingen faldet ret hurtigt, og det kan være meget skadeligt for batteriets kapacitet fremover, idet der vil begynde en sulfatering af blypladerne, og denne sulfatering vil resultere i at batteriets kapacitet vil falde. Det er derfor vigtigt, at man ikke aflader batterierne til under 12 volt.

 

Jens Koch