Batteri og kontakt ude foran

Der er desværre mange bovpropel-installationer hvor batteriet til denne er installeret ude foran under køjen, og hermed er der et sikkerhedsproblem.

Som det er beskrevet andetsteds, så SKAL man kunne komme til hovedafbryderen til propellen, således at man til enhver tid kan afbryde hovedstrømmen. Nogle installationer har en mulighed for at afbryde joysticket, således at denne ikke kan aktiveres, men det er IKKE nok. Langt det sikreste er at afbryde for selve hovedkablet, og at denne hovedafbryder skal sidde et sted som er nemt at komme til! Dette er også beskrevet i diverse brugermanualer der medfølger bovpropellen.


Installationen vist - uden sikring i pluskablet til propellen fra hovedbatteriet.
1. Start batteriet
2. Forbrugsbatterier
3. Bovpropel batteri
4. Hovedafbryder
5. Hovedsikring

Men, der er et problem mere, batteriet ude foran skal naturligvis oplades når motoren kører, og dette kan så gøres med et kabel fra hovedbatterierne til batteriet ude foran, men men, hvis batteriet ved bovpropellen er ved at være enten for gammelt, eller ikke ladet ordentligt op, så vil propellen belaste hovedbatteriet, og hermed går der en stor strøm igennem ladekablet til propellen (da kablet er til opladning, så er ikke beregnet til at kunne bære den store strøm, som bovpropellen kræver). Hvis ikke man har en sikring i dette som beskytter kablet, så vil dette kunne bryde i brand, blot ved en normal aktivering af propellen.
Som vist er der monteret en hovedafbryder og en hovedsikring ude ved bovpropellen, men ved brand kan denne ikke aktiveres, idet den jo er placeret under køjen forskibs, og her kan man naturligvis ikke komme ud for røg o.s.v. (dette er sket!)

Og så er der det, at hvis man har en sikring i ladekablet (som er en god sikkerhed at have), så vil denne sikring højst sansyneligt blive afbrudt på et eller andet tidspunkt, når bovpropellen belaster kablet fordi batteriet ude foran ikke er opladet nok (eller enden årsag). Men, det er ikke sikkert at man er klar over det, før bovpropellen ikke er effektiv nok.
Denne fejl er ikke brandfarlig, men bovpropellen yder ikke det den skal.

Så det er ikke nogen god ide at anbringe batteriet derude!

Jens Koch