Bovpropelinstallation 2016

 

Nordship Faurby værftet har holdt åbent hus den 12., 13. og 14, februar 2016, hvor de havde både Nordship og Faurby både at fremvise.

 

 

Bådene var under opbygning, og en var næsten færdigbygget. De er kendt for kvalitet i håndværket.

 

Men, der er visse ting, der kunne være lavet anderledes for at sikre mod uheld fremover. En af disse er bovpropelinstallationen.

 

Som bekendt, så er der sket en del hændelser, hvor bovpropellen starter og ikke kan slukkes igen, idet styrekomponenterne til propellen (touch panelet og kontrolenheden til denne) er udført i svagstrøms digitalteknik, den som også benyttes i vore computere. Denne teknik er meget følsom over for fugt, da styrestrømmene i denne elektronik er meget små, og derfor skal der ikke megen fugt til for at lave en lille krybestrøm, enten i styrekablerne eller i selve elektronikken, for at aktivere de store relæer i selve propellen.

 

I ”gamle dage” benyttede man kontakter, som typisk leverede et par ampere til styrerelæerne, og dermed var de få milliampere, som det typisk drejer sig om ved fugt, ikke en trussel mod uønsket aktivering af propellen.

 

Disse uheld kan undgås, hvis man, hver gang man har benyttet bovpropellen, afbryder for den via hovedafbryderen, altså den der er indskudt i hovedkablet. Derved undgår man uønsket start af propellen.

Nogle propeller installeres med en afbryder, der afbryder touch panelet, således at dette ikke kan starte propellen. Men det er ikke sikkert nok, idet den stadig kan starte af sig selv, idet hovedkablerne ikke er afbrudt. I det viste diagram, som er den måde bovpropellen bliver installeret på i den Faurby 360, som var vist i opbygning på værftet, og altså er hovedafbryderen ikke installeret, så den kan betjenes, uden at man fjerner hynderne under køjen. (Undertegnede har tegnet diagrammet ud fra forklaringen, jeg fik på stedet, - det er IKKE en værftstegning).

 


Diagrammet som bovpropellen i den nye Faurby 360 bliver installeret efter ifølge den forklaring jeg fik.

 


Her er batteriet installeret (uden "syrekasse") og SidePower bovpropellen (ikke monteret endnu)
Elinstallationen ikke færdiggjort.

 


Faurby 360

 


Bovpropel installation fra Faurby båd i udstillingen i Fredericia 2015
Hovedafbryderen monteret på det forreste skot under køjerne!

 

I manualen til SidePower under afsnittet: ”Important user precautions” står der bl.a.

When leaving the boat always turn off the main power switch for the thruster

 

Og der står yderligere under Electrical installations :

 

"The main switch should be placed in an easy accessible place"

 

- hvilket ikke er tilfældet her!

 

Desuden er der et sikkerheds moment mere. Batteriet, der benyttes til propellen, er installeret ude ved propellen, og altså under køjen i det forreste rum. Dette gør man, idet man så slipper for lange kraftige hovedkabler til de batterier, der ellers er monteret midtskibs. Men, det er ikke nogen god løsning. For det første medfører det, at hovedafbryderen er monteret ude under køjerne, og i tilfælde af en løbsk bovpropel, så er det umuligt at afbryde for den, idet røgudvikling gør, at det er livsfarligt at prøve at komme derud. For det andet er der, på sigt, en latent brandfare ved at montere batteriet her. Batteriet skal jo lades op, og derfor er der normalt trukket kabler fra de andre batterier, således at motorgenerator og landlader kan lade batterierne op.

Disse kabler er tyndere end de kraftige kabler til bovpropellen. Det vil medføre, at når batteriet ude foran om nogle år falder i ydelse, så vil hovedstrømmen komme igennem det tyndere kabel fra de øvrige batterier, og hvis man ikke har monteret en sikring i dem, som kobler ud ved overbelastning af kablet, så vil dette kabel kunne bryde i brand!

 


Som det burde have været installeret.

 

For at effekten af bovpropellen skal være så stor som muligt, så anbefales det, her igen SidePower som eksempel, at bådens dieselmotor kører, og lader på batteriet. Dette øger effekten af bovpropellen:

 

we advice to always keep the main engine(s) running while use a thruster, this will keep the batteries in a good charge condition. This will also give better performance to the thruster, as a higher voltage at the thruster results in higher torque (power) in the electromotor”.

 

 

Og så lige en beregning der viser amperetimer forbruget af en bovpropel:

 

Vi har f.eks. en propel på 5 Hk

1 Hk er lig med 736 watt, altså 5 Hk er lig med 3680 watt, altså en ret stor energi. Derfor må bovpropellen ikke køre mere end den korte tid (1 til 2 minutter som maks. alt efter fabrikat), for ellers bliver den meget varm, og kan bryde i brand.

 

Men, normalt brug er ikke mere end ca. 30 sekunder ved manøvrering i havnen.

 

3680 watt er lig med 306 ampere ved 12 volt. En meget stor strøm, som hovedkablerne selvfølgelig skal dimensioneres efter.

 

Hvis denne motor kører i en time, så er ”forbruget” 306 Ah

 

Der er 3600 sekunder i en time, dette medfører at den ved de 30 sekunder kører 0.008333 timer, og dette giver således 306*0.00833 som giver 2.55 Ah!

 

Altså, ampere time forbruget er ikke ret stort!

 

Den sikreste installation er en gang for alle at installere kraftige kabler fra hovedbatterierne til bovpropellen, og med en hovedafbryder inden for rækkevidde, således at den altid kan nås, og at den så vil blive benyttet i ”det daglige” og dermed altid være afbrudt, undtagen når den skal bruges.

Og ja, disse kabler er ikke billige, men det er en gang for alle, og så slipper man også for at købe den ekstra akkumulator ude ved bovpropellen. Dette batteri skal jo fornyes ca. hvert 5 år, så kabelprisen er hurtigt tjent ind, og sikkerheden er i top!

 

Jens Koch