12 volt-24 volt

 

En sejler har et spørgsmål om 12 V og 24 V.

 

Der er to mulige scenarier over dette: Bådens hovedspænding kan være 24 volt, og så nogle enheder skal have 12 volt, eller det modsatte som vist nedenfor.

Den oprindelige henvendelse gik på det første, men da de fleste har 12 volt som hovedspænding, har jeg vist dette.

Man kan naturligvis også købe invertere til konvertering af 24 volt til12 volt. Teknikken i koblingen er den samme.

 

Problemet er:

 

Jeg har 12 volt på mit skib og motor og en bovpropel som er 24 v med eget batteri. Den daværende motor havde to generatorer en til 12 v og en til 24 v så bovpropellens batteri blev opladet via 24 v generatoren
Nu har jeg desværre måtte udskifte min motor til en ny som det ikke ser ud til at kunne påmonteres en ekstra generator (12v).

 

Har du et forslag til hvordan jeg nu kan oplade mit 24v batteri på en hensigtsmæssig måde uden det bliver noget kludder?

 

Da resten af båden, ud over bovpropellen, er 12 volt, altså alle instrumenter lys, køleskab o.s.v. Så er det et problem med at få batteriet på 24 volt ladet op. Man kan selvfølgelig installere en ekstra 24 volts landlader, men det medføre at man ikke kan få ladet batteriet på under sejllads, eller at batteriet ikke får opladningen medens bovpropellen køre, hvilket de fleste producenter af bovpropeller skriver i deres instruktion er en fordel, da propellens ydelse så er højere.

 

 

Hvis man monterer en 12 til 24 volts inverter, som vist på tegningen, så kan man løse problemet. Konverteren får strøm via startnøglen til motoren (altså når motoren kører, så er konverteren også aktiv), men vær opmærksom på, at den kræver en ret stor strøm, så det kan være nødvendigt med et relæ, således at man ikke belaster startnøgle kontakten unødigt. Disse relæer er ikke særlig dyre, og er lette at installere.

 

 

Konverter                                                                                                    Relæ

 

 

Desuden skal man sørge for at kablerne er af rette dimension, på konverteren står der hvad den kan levere af strøm, og hvad den belaster med, så det skal man rette sig efter.

Husk på, at hvis den kan levere 20 ampere ved 24 volt, så belaster den med 40 ampere ved 12 volt (plus det mindre tab der er i selve konverteren).

 

Men, man skal sikre sig at konverteren kan tåle at blive belastet når bovpropellen kører, det er ikke sikkert at den kan det. Men i manualen til konverteren vil der stå om den er beskyttet mod kortslutning og overbelastning, og hvis den er det, så er det i orden, ellers må kun lade konverteren køre når bovpropellen ikke kører. Her kan man så montere et ekstra relæ, der kobler konverteren fra når bovpropellen køre, det er også ret simpelt at udføre.

 

Jens Koch