Problemer ved opladning, brug af batterier
Jeg har fået følgende fra en sejler, som havde problemer med opladning af lukkede batterier:
Hej Jens Koch
Jeg har ladet på mine batterier 3 stk. Delco Freedom 30-60 gel 12v 60 Ah 1981785,
i januar ca. 6-7 timer. Da jeg kommer tilbage, står der damp op af det ene batteri, og det er meget varmt.
Det omtalte batteri er start batteri. De 2 andre batterier er ok.
Jeg har en Tyster Soft T 1218 12v 4 år gammel? Hvorfor har Tyster lader ikke slået fra, batterierne er Ca. 10 år gamle?
Fejler Tyster laderen noget?
Jeg køber nye batterier. Kan du anbefale et mærke?
Jeg glæder mig til at høre fra dig
Med venlig hilsen
Peter
Jeg svarede ham med følgende:
Hej Peter
Du bruger et GEL batteri til start af motoren. Nu ved jeg ikke hvor stor motoren er, men GEL batterier er normalt ikke egnet til at levere en meget stor strøm men en kontinuerlig strøm, altså GEL batterier er bedst egnet som forbrugsbatterier og ikke som startbatterier.
Så det kan være en af grundene. - Se i øvrigt hjemmesiden.
Du er heldig, at batteriet ikke "eksploderede" - meget farligt!
En anden ting er at du skal sikre dig, at laderen er indstillet til batteriets maksimale lade spænding. Det kan du se ud fra den tekniske beskrivelse af batteriet og laderen. Lade spændingen må IKKE komme over batteriets maksimale lade spænding. Check manualerne og mål med et voltmeter for en sikkerheds skyld.
Laderen kan også være defekt, så mål spændingen! - det er også vigtigt.
Batterierne er nok ved at være for gamle, så skift dem!
Jeg havde også, for nogle år siden, et GEL batteri som forbrugsbatteri i vores båd, men gik bort fra det. De holdt ikke længere, og var noget dyrere.
Hvis du skifter til f.eks. de almindelige "åbne" batterier, så har du et startbatteri, der kan tåle en stor nu og her belastning, altså til start af motor o.a.
Det "eksploderer" normalt ikke, idet, hvis der sker noget, så kan det afgasse modsat de lukkede. (Kan være farligt, SØRG for at have plastkasser til batterierne! - meget vigtigt).
Jeg havde en bil for nogle år siden, som havde et GEL batteri fra fabrikkens side af, det "eksploderede" da jeg havde haft bilen i 2 år, det gik i tre stykker og gel-massen var spredt ud over motoren. Det er svovlsyre! - kan nemt spules af i motorrummet i en bil, - men i en båd! - det er næsten helt umuligt, og det æder alt, hvad det kommer i nærheden af, - og det er farligt!!
Jeg skiftede til åbent batteri, - men husk plastkasser!
De almindelige åbne batterier er også billige, og holder måske ikke helt 10 år, men i mange år. Og hvis laderen er OK, så afgasser de ikke, - det gjorde de i "gamle" dage da laderne ikke opfyldte IUOU reglerne (se mere om dem på hjemmesiden).
Generelt:
Det er hændt flere gange, at lukkede batterier er blevet meget varme og buler ud! Det skyldes, at hvis der sker en spaltning af den væske, der er i batteriet i luftarter, så vil der opbygges et overtryk i batteriet. I de åbne typer sker afgasningen så blot ud gennem udluftningshullerne, så her ”buler” batteriet ikke ud. Så lukkede batterier har sine fordele (mange flere dybdeafladninger), men også det modsatte. - Og det kan give store skader i båden, hvis batteriet sprænger, så vil svovlsyre geleen blive spredt ud (især hvis ikke man har en batterikasse), - det vil give ætseskader i båden. Vær også varsom med at fjerne gel massen, det er skrap syre! og kan give øjenskader!, og i det hele taget syreskader på en selv!
Gel batterier tåler ikke så stor en ladestrøm (og afladning) som de åbne ”gammeldags” batterier, AGM er bedre. Så også hvad det angår, er det langt det bedste med de almindelige åbne batterier som startbatteri.
Jens Koch