Lodning af ledninger.

Jens Koch

Jeg har modtaget nogle spørgsmål ang. dårlige loddede forbindelser udført af sejlere der har loddet ledninger eller stik sammen 

Lodning kan være en god måde at forbinde ledninger i stedet for at skrue dem sammen. Der er flere grunde til det, en af dem er at man kobler ledningerne sammen med et metal (tin) der samtidig beskytter kobber mod tæring. Dette medfører at man lave en forbindelse der holder i mange år, hvis den er ordentligt udført! 
Hvis man ikke har prøvet at lodde ledninger / kabler, så kan man have svært ved at lave en god elektrisk forbindelse ved lodning.
Der er flere ting man skal være klar over. 

For det første skal man have kobberledninger, flertrådede eller enkelt trådet, der er ”rene” i kobberet, altså der må ikke være tæring eller andet i kobberledningerne. Hvis kobberet er sort, så er det umuligt at lave en lodning. Desuden skal man have en loddekolbe der er egnet til den lednings dimension man ønsker at lodde sammen. Så skal man bruge loddetin med flusmiddel, enten tilsat loddetinnet, eller særskilt tilsat kobberledningerne. Hvis man ikke har flusmiddel, så er der stor sandsynlighed for at man laver en dårlig lodning. Flusmidlet ”renser” kobberet under opvarmningen med loddekolben, således at kobberet ikke ilter under processen, og er renset således at tinnet metallisk flyder ud på kobberet.

Hvis man skal forlænge kabler i sin båd, så kan man naturligvis trække helt nye kabler, men det kan være besværligt.

Man kan også vælge at forlænge kablerne, men man skal ikke vælge den lette løsning at benytte en kronmuffe. Disse samlinger er skruet sammen, og kan over tid enten blive løse, eller tærer, og dermed give en usikker forbindelse, eller værre brand.

Den mest sikre løsning er at lodde ledningerne sammen, hvilket er vist i de næstfølgende billeder. Processen er ikke spor besværlig, og hvis ikke man har prøvet at lodde før, så kan man blot øve sig derhjemme. Det der kræves er en elektrisk loddekolbe (den skal være på min 60 watt, og altså ikke en af dem som er beregnet til meget tynde ledninger) dertil noget loddefedt og loddetin. Alt kan købes i det lokale byggemarked. Loddetinnet skal man vælge af den "tykke" slags, som vist i billederne, det er langt det billigste idet man bruger en del tin til kraftige ledninger. Altså loddetin uden flusmiddel i selve tinnet, derfor er det nødvendigt med fedtet i en lille dåse, fedtet gør at kobberet bliver renset af den svage syre der er i loddefedtet, og at kobberet bliver beskyttet mod iltning under loddeprocessen. Desuden skal man have krympeflex til at isolere samlingen bagefter. Dette fås også i byggemarkederne.


Ledningen afisoleret, krympeflexen skubbet ind over. Husk at skubbe flexen
lidt væk fra loddestedet.


Ledningsenderne "flettet" sammen.


Loddefedt.


Loddefedtet påføres loddestedet med loddetinnet.


Stedet loddes, husk! for at undgå en "kold lodning" så varm loddestedet meget
med loddekolben, - loddetinnet skal flyde af sig selv ind i flertrådet-ledningen.


Der smøres lidt silikonefedt på samlingen.


Krympeflexen skubbes på plads.


Samlingen varmes op med eksempelvis en lighter.
OBS!, pas på brandfaren
- især hvis lodningen foretages vanskelige steder.
En varmlufts "kanon" kan bruges.


Nu er samlingen klar.

Det samme gør sig gældende ved samling af eks. VHF antennestik, her er det meget vigtigt at indertråden i coaxkablet bliver loddet ordentligt til stikket. En kold lodning her vil medføre at VHF radioen ikke kan hverken sende eller modtage signalet! Så hvis der er problem med at VHF / AIS systemet ikke virker efter montering af antennen, så check lige forbindelsen igen!

Jeg har her sidste vinter (2013) skifte mit gamle hovedpanel i min 36 års gamle Nauticat33 ud med et nyt, og her benyttede jeg mig en del af lodning, for at få ledningerne til at passe. Jeg skiftede panelet, fordi det var gammelt, og at sikringerne var glassikringer, hvilket ikke var godt, idet de tærer og dermed giver et spændingstab, og dermed vil udstyret ikke virke ordentligt mere. Heldigvis viste det sig at Nauticat værftet havde benyttet fortinnede kabler, så det var ikke noget problem med at lodde på så gamle ledninger. Kobber tærer over årene og giver en sort overflade, som ikke er til at lodde på. Desværre er kablerne i masten ikke af denne kvalitetstype, og det har givet mig en del problemer.


Gammelt elpanel (Den lodrette "boks" er ny, det er solcellecontrolleren).


Det nye panel. Jeg købte lidt finer i samme tykkelse som den sorte plade,
den kunne så blot skubbe på plads i listerne. El-panelet er med automatsikringer,
Så nu er det fuld funktionsdygtigt.
De små digitale instrumenter, er temperaturmålere for badevandet, og
saltvandskølevandet der forlader motoren. Som det kan anes, så er det tidligt
forår, da billedet blev taget, vandet er 14.5 grader, og motoren er ikke kørende.