Skift af generator.
Jens Koch

Min NC33 har en Ford 2712E motor. Sidste år var der lidt hylen fra motorrummet i perioder. Mit gæt gik på to ting, der kunne være i vejen! Det kunne være BorgVarner gearet, og det kunne være generatoren. Da båden er 32 år gammel var begge muligheder til stede, men da jeg skifter olie i gearkassen hver 5 år, og til den type som er foreskrevet, så var det nok generatoren der genererede støjen.
Ganske rigtigt, generatoren holdt op med at lade. 

Jeg tog den med hjem og skilte den ad, både kullene og lejerne var gået, så det betød en udskiftning. Men, det var da trods alt godt holdt. Ganske vist kører motoren ikke ret meget i forhold til at motoren er udviklet til benyttelse i mange opstillinger, lige fra traktorer over drivagregater i landbruget som sådan til industriel benyttelse, og altså også til brug i motorbåde/motorsejlere.

Jeg er meget glad for, at der ligger en Ford motor i min Nauticat. Det er gammel teknologi, ingen overliggende knastaksler (ingen skift af remme), ingen turboladning (ingen ekstra sliddele), men en god gammel ”stødstangsmotor” konstrueret til motorolie, som man benyttede for 35 år siden (nærmest tjære ;-).

Med de nye syntetiske olier, så er sliddet i sådan en langsomt gående motor minimalt. 

Jeg checkede markedet for en ny generator, samtidig ville jeg gerne have en med indbygget laderelæ, således at jeg kunne afmontere det gamle. 

Der var mange muligheder, men alle lå over de 3.000,00 kr, hvis jeg skulle vælge ud fra maritime leverandører. 

Men, da jeg søgte på generatorer til biler, så var der en væsentlig reduktion i prisen. Mit valg faldt på en Opel generator til 699,00 kr hos T-Hansen. Det er en til Opel Corsa A 1,0 82-88.
Den kan levere 45 Amp. kontinuerlig, i spidsbelastning 56 Amp. Da den gamle havde samme specifikation, så var valget let. Generatoren leveres med remhjul som passer. Den er med indbygget laderelæ. Den lader med 14.6 volt under drift, hvilket er lidt mere end de 14.4 volt som er det optimale, men mere om det senere. 

Desværre passer den ikke helt i den mekaniske opspænding, og minusklemmen er monteret til stel på generatoren, på den gamle var minusklemmen isoleret fra huset. Men begge disse ting er der råd for. Samme problem havde de dyre generatorer også.
Jeg borede fastspændingshullerne op fra de 8 mm til 10 mm (beslaget på motorblokken har et 10 mm hul, som den gamle generator også havde), det er ikke svært, idet godset, den er lavet af, er lidt sprødt materiale. Men, da shunten til amperemetret og sikringen sidder i minuskredsen fra generatoren, så skal denne være isoleret fra stel på motoren, ellers virker sikringen eller amperemetret ikke, så her var et problem.


Den lange bolt, (den korte er lavet på samme måde).

Men, jeg isolerede de to opspændingsbolte som jeg brugte. Jeg valgte 8 mm bolte og isolerede dem, som det kan ses af billederne af bolten og fastspændingen. Isoleringen er fra yderisoleringen fra et kabel – blot skåret af! Husk fiberskiver som isolering i enderne, som det også fremgår.


Den lange bolt, nederst

Da den nederste opspænding er kortere end de 8 cm, som den gamle var, så valgte jeg blot at save nogle isoleringsbøs til, så tingene passede. Husk at spænde boltene godt, generatoren må ikke sidde løst.


Den korte bolt øverst på generatoren, læg mærke til isoleringen.

Denne løsning gør, at alt virker som før. Desuden er der et tab over shunten og sikringen som er på ca.: 0.15 volt, og da der yderligere er lidt tab i kablerne, så er spændingen målt på batterierne de optimale 14.4 volt under opladningen. Ydermere sørger laderelæet i generatoren for at spændingen falder lidt, når akkumulatoren er opladet, - perfekt. 

Hvis man kommer til at kortslutte generatorhuset med motoren med værktøj o.lign. sker der intet, idet spændingsforskellen er så lille, - ingen brand eller personfare her. 

Som det ses af nedenstående diagram, så er det nødvendigt at isolere generatoren fra stel, hvis man vil kunne måle ladestrømmen i begge batterikoblinger.
Og som det fremgår, så vises ampere-forbruget uden motoren kører også, d.v.s. at amperemeteret viser antal ampere under ladning, og antal ampere under forbrug.


Generatordiagram

1. Generator med indbygget regulator
2. Diodeblok eller skillerelæ
3. Shunt for måleinstrument
4. Amperemeter
5. 12 volt plus til hovedforbindelse til hovedsikring og kontaktpanel
6. 0-kabel til videre i båden
7. Nøgle til start af motor, giver magnetiseringsviklingen strøm.
8. Lade lampe, startlampe.

En shunt er en modstand med en meget lav modstandsværdi. Den er normalt lavet af et stykke metal der er fræset ud så den hermed er kalibreret til det milliamperemeter der benyttes til at vise hvor mange ampere der går igennem shunten, se nedenstående billede:


Her er vist en shunt, og hovedsikringen er i dette tilfælde også i nulledningen.
I andre installationer er sikringen i pluskablet til hovedtavlen.

Som det ses af de to diagrammer nedenfor, det første som det var med den oprindelige generator, og det næste med Opel-generatoren, så er det oprindelige laderelæ fjernet og generatoren tilsluttet. 


Som det kan ses, så er det den gamle generator (G). Ovenover denne er laderelæet vist (6).


Gammalt laderelæ afmonteret.


Ny generator monteret, ingen ekstern laderelæ.

Der er en lille ting mere. Det viste sig, at signallampen for ladningen, den ved nøglen for start, var på så lille en effekt, at motoren skulle op i omdrejninger, for at aktivere generatoren.
Man skal huske på, at en vekselstrømsgenerator skal have strøm til rotorviklingerne for at kunne komme i gang. Den har ikke permanente magneter. Så den kan ikke begynde at levere strøm, før den har en startstrøm i rotorviklingen. Når først den er ”kørende” leverer den selv rotorstrømmen via det indbyggede laderelæ, og lampen slukker.



Jeg monterede derfor en modstand på 30 Ohm (5 watt.) parallel over ladelampen, og det hjalp! Nu starter generatoren med at lade, lige så snart motoren er startet. Altså det samme som i en bil.

Der er desuden den forbedring, at hvis pæren springer, vil generatoren stadig begynde at lade, når motoren startes.

Skift af generator var i 2009, og den har kørt upåklageligt siden!
Jens Koch