Udnyttelsen af oliefyrets varme fra udstødningen.

Jens Koch

 

Jeg havde i mange år ærgret mig over, at oliefyrets udstødning ud i det fri gennem skroget var meget varm. Den var så varm, at den havde ødelagt 2 fendere, idet, hvis de hang ud for udstødningen, så smeltede de!

Bådvarmeren er et Ardic fyr.

 

Jeg målte temperaturen, og den var over 250 grader varm.

 

Det er ikke godt, og ud over at den er meget varm, og dermed kan ødelægge ting der kommer i vejen, så er det jo også spild af god varme, så det måtte der gøres noget ved.

 

Da mit oliefyr sidder tæt på gulvet i styrehuset, - sidder lige nede under dørken, så tænkte jeg på om det ikke var en mulighed at lave en slags radiator, hvor den meget varme luft kunne afgive en del af varmen til omgivelserne.

 

Jeg fik lavet et firkantet rør i almindeligt stål (ret kraftig godstykkelse), svejset sammen som tegningen viser, og med to studse, en til hvor udstødningsluften går ind, og en hvor den kommer ud. Røret skal have et ret stort luftgennemgangs areal, idet udstødningen ikke må have nogen modstand af betydning. Derfor er røret rektangulært, og det medfører også, at det får en rimelig stor overflade sammenholdt med længden. Desuden er der naturligvis nogle beslag til fastgøring.

 


Tegningen er den som smeden lavede "radiatoren" ud fra.

 

Røret malede jeg med sort maling, som er beregnet til brændeovne, og altså er beregnet til meget høje temperaturer. Denne maling kan købes i byggemarkeder.

 

Jeg monterede det som vist på fotoet. Udstødningen fra oliefyret går til den øverste studs, og så kommer det ud ved den nederste, dette for at få maksimalt varme på det øverste af ”radiatoren”, således at det nederste rør er koldere end det øverste. Dette giver en bedre udnyttelse end det modsatte.

 

Radiatoren er ca 1.5 cm fra bagklædningen.

 

Røret er fastspændt med asbestlignende materiale imellem beslagene og træværket, dette for ikke at ødelægge træet.

 

Efter at have monteret det hele og isoleret det flexible rør, der kommer fra fyret og går ind i radiatoren, prøvede jeg konstruktionen.

 

Oliefyret kører upåklageligt, radiatoren bliver meget varm, så varm at man ikke skal lægge hånden på den. Den varmer hele styrhuset op en kold regnvejrsdag, og på den måde, kan jeg sende den varme luft som normalt kommer fra selve fyret, videre til resten af båden, uden at den også skal fordeles til styrhuset, altså en ren win win situation.

 

Nu er udstødningsluften ud af skibet kun120 grader, og altså sker der ikke noget med fenderne mere!

 

Systemet har nu kørt i 8 år, og der har ikke været problemer med det.