Udvendigt akselleje, vinterklargøring

Mange både med en indenbordsmotor, som ikke har et sejldrev, har en aksel som går direkte ud gennem skroget til et akselleje lige før skruen. Det gælder især motorsejlere og motorbåde.


Aksellejet                                                   Eksempel på lejer                              

Dette udvendige leje bliver smurt af vandet. Lejet består normalt af gummi eller andet plastmateriale. Dette leje må under ingen omstændigheder bruges uden at der er vand omkring, idet det ellers vil blive ødelagt. Det er normalt heller ikke noget problem, men hvis båden er på land, så kan der ske det at lejet bliver ødelagt når man starter motoren og "kommer til at sætte den i gear".

Dette er sket for en del, der vinterkonservere deres motor på land. Det er meget ærgerligt når det sker, idet hele akslen skal afmonteres for at kunne montere et nyt leje.

Det er bl.a. derfor at det er bedst at vinterklargøre motoren medens båden ligger i vandet, altså lige inden at båden hejses på land.

Men, under alle omstændigheder er det en god ide at komme lidt flydende sæbe ind i lejet når båden står på vinterpladsen, idet man så - kortvarigt - ikke risikere at der sker noget, hvis man "dummer sig" og starter motoren i gear.

Sæben gør også at man kan bevæge skruen med hænderne uden at lejet "låser" sig om akslen, altså den er frit bevægelig.
På billedet er vist at man kan bruge en engangssprøjte, men man kan naturligvis benytte andre metoder.
Da lejet er riflet, så vand kan komme ind og smøre, er det også let at få sæben ind.
Sæben skal være godt flydende for at kunne komme ind i lejet, så tilsæt lidt vand hvis den er for tyk.

Jens Koch