Tankfyldning fra løs tank.

Jens Koch

 

Med de priser der er på dieselolie, kan det være en økonomisk fordel at købe olien i land. Jeg kan komme med et eksempel:

I Middelfart Marina koster dieselolien 12,20 kr. literen (sommer 2008), på visse dage (normalt mandag morgen) er der nogle tankstationer her i området, der sælger olien for 10,25 kr. altså en reduktion på små 2,00 kr.

 

Men, olien skal naturligvis hentes i godkendte dunke, og bagefter hældes over i tanken på båden. Dette kan gøres med en tragt, men det er svært at stå med en 25 liters dunk, og ramme tragten uden at spilde. Oliespild ud i vandet må ikke forekomme, så derfor er det meget sikrere at benytte ”hævertsystemet”. Men, der er et lille problem som skal klares, idet man skal etablere et ”forbundne bar” system inden at olien løber af sig selv.

 

Dette kan etableres med en simpel bælgpumpe som benyttes til påhængsmotorer med separat tank. Disse pumper kan købes i diverse shipshops til ca.: 50,00 kr.

Det er nu meget sikkert at få dieselolien over i bådens tank, når blot denne er lavere placeret end den løse tank, se billeder:

 

                                                                Slangerne koblet sammen, ingen spild


Husk: slangen der stikkes ned i den faste tank skal ned i dieselolien i denne tank. Der må ikke være luft imellem.

Hvis der er, så er der ikke etableret ordentlig hævertvirkning.

 

Denne påfyldningsmetode gør også at hvis der er lidt vand i dieselolien, kommer den ikke med ned i tanken, da vandet samler sig i bunden af de bærbare tanke, og da disse ikke hældes, vil vandet blive i plast dunken!

 

Læg i øvrigt mærke til, at den ene slange er gennemsigtig, så kan man se om der er etableret hævertvirkning.

Hvis man benytter forskellige slanger, kan man koble dem sammen bagefter for at undgå at der kommer nogle dråber ud af slangen under transport hjem.

 

Påfyldning med tragt:

 

Jeg er blevet gjort opmærksom på denne lille fikse ting af sejler: Niels Henrik Nielsen.

 

En måde at undgå at der kommer vand ned i tanken hvis man hælder olien ned, er at benytte en speciel tragt som vist på billedet:

 

 

Tragten hedder "SmartTech" og gør at vandet i dieselen (hvis der er noget) ikke kommer med ned i tanken, desuden filtrerer den også snavs fra, så det er en god ide.

 

Her er teksten på tragten fra en salgshjemmeside fra et marinafirma:

 

Beskrivelse:

Beskrivelse: Smart Teck Tragten Gennemstrømning: 14,7ltr./min. Denne vare leveres også i 18,9 ltr. 
Nu slipper du for vand og snavs i din brændstoftank. Smart Tech Tragt - Brændstofrenseren.
Tragten som filtrerer alt snavs og vand fra benzin, diesel, fly benzin, og olieblandet benzin.
Når metal udsættes for vand eller syre opstår korrosion.
Dette bliver til rust eller snavs i dit brændstof.
Plast tiltrækker snavs.
Vand på forkert sted kan hurtigt ødelægge din motor.
Vand i karburator eller indsprøjtningssystem kan forårsage alvorlige skader.