Forårsklargøring af det tekniske i båden.
Jens Koch
Inden båden sættes i vandet, skal man sikre sig, at alle søventiler er i god kondition, og at alle slanger er i orden. Hvis du er det mindste i tvivl, så skift til nye.
"Motioner" hver søventil flere gange, og sikre at de kan åbnes og lukkes uden problemer. Hvis ikke, så skal de skiftes!
Almindelige søventiler kan holde i ca. 5-10 år, medens de godkendte til marinen (bronze) kan holde mindst 20 år. Køb disse ved skift af ventiler, men vær opmærksom på, at man også skal skifte skroggennemføringen, da man ikke må blande forskellige metallegeringer, dette kan give galvanisk tæring, som kan afkorte levetiden væsentligt.
Slangerne til vask, motor o.a. skal være af godkendt type til det pågældende behov. Her kan man se i diverse kataloger for at checke, om dem, man har, opfylder kravene. Er spændebåndene af god kvalitet? (rustfrie); skift dem hvis de er tærede.
Z-drev / sejldrev:
Hvis ens båd er forsynet med Z-drev, sejldrev, så skal man selvfølgelig checke om drevets gummimembran er tæt. De fleste drev af den slags har i dag en dobbeltmembran, og nogle er forsynet med en alarmgiver, som bliver aktiv ved vandindtrængning mellem membranerne.
Check hos leverandøren af disse systemer, hvor lang tid der skal gå mellem udskiftning.
Udvendige Z-drev, typen som virker som en slags påhængsmotor, har ikke det problem, men tæringsproblemet/impellerproblemet deler de med påhængsmotorerne.
Lige inden søsætningen, lukker man op til alle skroggennemføringerne (dørken flyttes), således at man hurtigt kan inspicere om slanger og ventiler er tætte efter at båden er kommet i vandet, og inden kranen har sluppet båden. Gå ned i båden og inspicer omhyggeligt, det tager kun ekstra 1 minut af den tid, man betaler for kranleje, men kan være givet godt ud.
Hvis der ingen utætheder er, så kan kranvognen slippe båden helt. Hvis der er, skal man nu vurdere, om det kan repareres medens båden er i vandet, eller om den skal på land igen.
Indenbords diesel motor:
(En del af disse betragtninger til dieselmotoren, gælder også benzin motorer.)
Hvis ikke man har skiftet offeranoderne i kølevandssystemet, så gør det nu. Det er meget vigtigt at det er gjort. Hvis uheldet er ude, kan man få gennemtæring af kølesystemet, og saltvand vil ødelægge motoren. Ligeledes skal man have skiftet brændsstoffilteret (husk udluftning af brændstofsystemet bagefter), og checket søvandsfilteret.
Med båden i vandet kan man foretage et motorcheck som følger:
Indenbords benzin motor:
Man gør det samme som ved dieselmotorerne, men benzin motorer har ikke en brændstofpumpe, som en dieselmotor har. Desuden har den tændrør, som man naturligvis skifter hvert år. Husk at købe det tændrør, som passer til motoren, og at indstille mellemrummet mellem elektroderne til det, som er angivet i motormanualen.
Hvis motoren er af nyere dato, har den muligvis et elektronisk benzin indsprøjtningssystem og elektronisk reguleret tændingssystem. Det er kun for specialister at servicere disse systemer. Men generelt, som i biler, er de meget driftssikre.
Udenbordsmotorer:
Disse er for det meste to-takts, selv om der også er kommet en del firtakter til. To-takts motorer har ingen ventiler, så her er servicen enkelt. Men, disse motorer har også en gearkasse, den sidder i motorbenet ved skruen, og denne gearkasse har normalt sit eget smøresystem, som kræver olieskift, se i instruktionsbogen for olie skift intervaller, og hvordan det gøres (er ikke svært).
Påhængsmotorer er også beskyttet mod tæring fra saltvandet, og har zinkanoder monteret på motorbenet, disse skiftes med samme intervaller som gældende for indenbordsmotorerne.
Da udenbordsmotorer skal være kompakte og ikke må veje for meget, så er el-generator systemet direkte sammenbygget med motoren, og der er derfor normalt ingen kilerem, der skal skiftes. Motorerne er i det hele taget meget lukkede, så der er ikke så meget for ”hjemmemekanikeren” at gøre. Men, man skal selvfølgelig skifte tændrør og sikre sig, at tændrørskabler og det øvrige i motoren er rent og uden fugt (sprøjt med silikonespray, som man gør på bilens tændingssystem)
Ved firtakts motorer skal man selvfølgelig også være opmærksom på oliestanden/olieskift.
OBS! Da en påhængsmotor også har en impellerpumpe i motorbenet til vandkøling, må man ikke starte motoren på land uden at motorbenet er sat ned i en stor spand med vand. Hvis man kører motoren uden vandkøling, vil impeller pumpe hjulet kunne blive ødelagt.
Check jævnligt om der kommer en lille vandstråle ud øverst i motorbenet, denne vandstråle er til kontrol af kølevandet.
Generelt:
Både benzin og dieselmotorer kan have turboladning af luften (nyere motorer). Det er kun for specialister at servicere disse dele.
Hvis ikke du har en manual over motoren, så er det en god ide at prøve at skaffe en kopi, her kan du også se hvad brugeren selv kan udføre. Eksempelvis justering af ventiler.
Hold motoren, og alt det elektriske i båden, rent og fugefrit. Inspicer motorrummet mindst en gang om måneden, og rens motoren for skidt og fugt. Sprøjt den over med silikonespray, samme type som man anvender til biler. Dette for at forhindrer fugt og således forhindrer tæring og fejl i det elektriske.
Der må under ingen omstændigheder stå vand op om bundkarret i motoren, det vil i så fald gennemtære over tid, og dermed vil motoren miste sin smøreolie, eller olien bliver blandet med saltvand.. I værste fald vil det koste en ny motor. Husk vi taler om mellem 50.000 og 100.000 kr. til en almindelig sejlbåd/motorbåd.
Ved olieskift, husk at der er forskel i smøreolien om det er til en diesel- eller benzinmotor.
Almindelig tur sejlads (gælder både benzin og diesel, og til en vis grad udenbordsmotorer):
1 Check jævnligt motoroliestand, kølevandsstand og gearkasse oliestand, (hver 10 driftstime).
2 Check olietryk i gearkasse og motor
3 Check kølevandstemperatur.
4 Check batterispænding/ladning.
5 Check om antihævertventilen virker (kølevand ud gennem siden af båden).
6 Check
jævnligt sumpen for saltvand. Der må under ingen omstændigheder stå vand op
omkring bundkaret i
motoren, det kan ruste udefra.
For at forebygge kritiske situationer, så medbring altid:
5 liter motorolie, 1 stk. brændstoffilter, ekstra kilerem til generatoren, impeller, reservespændebånd, 2 liter demineraliseret vand for akkumulatorer og diverse værktøj.