Søvandsfilter    
Jens Koch

Søvandsfilteret var i min nuværende, og den forrige båd, placeret for lavt. 

Det var placeret under bådens vandlinie, og dermed var der et konstant overtryk i dette. Det kan være katastrofalt.
Det må der ikke være, filteret er bygget til undertryk. Pakningen sidder under låget.

      Principskitse fra Vetus katalog 2007

Jeg har flyttet filteret højere op, men det kan ikke flyttes så højt som fabrikanten af filtrene foreskriver - 15 cm. over vandlinie - men de ca. 10 cm. jeg kunne, er også væsentligt bedre end oprindelig placering. Operationen er let, køb blot en længere gummislange (af god kvalitet), flyt beslaget højere op og monter filteret igen. 
Med denne placering af filteret, kan man nu, uden at lukke for søventilen, efterse filteret.


En ekstra sikkerhed mod galvansk tæring kan man for øvrigt lave meget simpelt, hvis motoren i forvejen er beregnet til tærezink.

Køb en zinkanode, - en af dem med indbygget skrue. Desuden købes en messingtuds, hvis ikke det kan lade sig gøre, kan man få den lokale smed til at lave en. Jeg har taget den fra et beslag til at lukke en låge, købt i det lokale byggemarked.

Det bedste søvandsfilter til dette formål er i øvrigt typen med skru låg, som vist.

A: Filter låg
B: Messingindsats m. udvendigt gevind til fastspænding. Indvendigt gevind (5M) 
    til fastspænding af anode.
C: Møtrikker til fastholdelse af messingindsatsen.
D: Plastrør, fyldt ud med epoxy, E. (dette for at sikre at låget er tæt,
    og for at undgå at spænde møtrikkerne for hårdt så der opstår 
    spændinger i plastlåget, og samtidig beskyttelse af messingen).
Z: Zinkanode.
F: Ledning til motorstel, fastholdt af møtrik.

Monter zinkanoden på den indvendige side af låget. På den udvendige side monteres der en ledning som forbindes til motorens stel.
Man har nu en beskyttelse af saltvandspumpen, og en bedre beskyttelse generelt af hele saltvands kølesystemet.