Startsikkerhed

Jens Koch 

 

Hvis man har to styrepulter, en inde og en ude, kan man have et sikkerhedsproblem.

 

I båd med to styrepulter, som kan startes begge steder, er det ikke sikkert, at der er sørget for at motoren kun kan startes, medens denne er i frigear.

Dette var ikke tilfældet i den båd (Nauticat) jeg har. Jeg har haft en ubehagelig oplevelse. Jeg startede motoren fra den konsol der er udenfor.
Motoren var sat i gear, og med fuld effekt, indefra. Gearsystemet/gassystemet er af typen med trykkabler (bowden), og man kan kun skifte gear, når begge kontroller er i frigear, altså hvis den er i frem udefra, kan den ikke skiftes indefra, og man kan heller ikke betjene gashåndtaget.

Heldigvis skete der ikke noget, da vi stadig var forsvarlig tøjret til en stor fiskekutter. 
Men hvis vi havde ladet alle fortøjninger gå, og så startet! Så var vi sejlet lige ind i den sejlbåd der lå fortøjet foran.

 


 Enheden til skift af gear sidder nede i motorrummet, der er to bowdenkabler der "kommer ind" (det nederste kan ikke ses) og et ud til gearkassen. Det udgående kabel er det øverste, og det er her alulisten aktivere microswitchen.


Jeg har lavet en kontakt (microswitch) som bliver aktiveret af gearsystemet via en bøjet aluminiumsliste. Det hele monteret på en træliste.

 

 

Microswitchen aktiverer et relæ (dem man kan købe i alle autodele forretninger). Dette relæ slutter kun startrelæet via tændingsnøglen, når microswitchen er aktiveret i frigear. På tegningen er motoren i gear, og kan ikke startes.

Systemet koster under 200 kr. at udføre.

 

Jeg har sejlet rundt med det i 12 år, og er meget glad for den ekstra sikkerhed