Køleproblemer i motoren
En sejler Poul Hestbek, som er ejer af en Nauticat 33, har gjort opmærksom på,
at der kan opstå seriøse problemer med stop af kølevandet i en Ford Lehman
motor. Problemet kan også opstå med andre motorer, der har lignende
kølevandskonstruktion.
I en typisk motorinstallation, uanset om motoren er ferskvandskølet eller ej, er
det normalt at saltvandet enten køler ferskvandet igennem en varmeveksler, eller går igennem
motoren. Derefter køler saltvandet udstødningsmanifolden, hvorefter saltvandet
ledes ud i udstødningsrøret og videre ud i lyddæmpersystemet for til sidst at
forlade skibet.
Det normale er, hvis systemet fungerer, at vandet, når det forlader båden, er
ca. 10 grader højere end da det kom ind.
Typisk kølesystem i en motor med ferskvand/saltvands kølesystem
Som det ses af tegningen, er der en antihævertventil, som har to funktioner, den
ene er at undgå, at der kommer vand ind i cylindrene når motoren stopper og
udstødningsgasserne køler af, hvilket kan afstedkomme, at motoren suger saltvand
ind igennem udstødningen og videre ind i cylindrene. Den anden funktion er, at
man kan se om der kommer lidt vand ud gennem det lille rør, som går gennem
skroget og ud. Her skal der helst komme vand ud, når motoren kører lidt over
tomgang, hvis ikke der gør det, så kan saltvandsindtaget være stoppet. På
tegningen kan man se, at saltvandet tilsættes udstødningen lige efter
antihævertventilen.
Sejleren som havde problemet med sin Ford Lehmann motor opdagede, at
kølesystemet ikke fungerede som det skulle. Motoren blev meget varm, og der kom
en kraftig stråle ud af antihævertslangen.
Sejleren fandt ud af, at det overgangsstykke, der tilsatte vandet til
udstødningen, var stoppet i vanddelen, og kølevandet kunne ikke komme igennem
til udstødningen. Det kunne have afstedkommet brand om bord, idet udstødningen
ikke blev nedkølet, og motoren kunne være blevet ødelagt.
Det viste sig, at afgangsrøret, altså den del der tilsætter vand til
udstødningen, som det ses af foto, var helt tilstoppet.
Vandet kommer i den ydre ring
Studs savet i to stykker. Det fremgår tydeligt at der næsten ingen passage er
til
vandet grundet tæring/kalkudfældning.
Denne udledning til udstødningsrøret kan laves på forskellige måder. I en Ford
Lehmann motor gøres det ved, at vandet tilsættes igennem en ”yderring, inden det
kommer ud i udstødningen. I den lidt ældre Ford 2712 motor gøres det ved, at der
blot er et rør, der ”bøjer ind” i udstødningsrøret, som det ses på billedet:
I denne lidt ældre konstruktion er der ikke de samme risici
for at der kan
komme tilstopninger.
Sejleren gjorde så det, da han heldigvis i tide fandt ud af at han havde
problemer med kølesystemet, at han undersøgte hvad problemet kunne være, så der
skete ingen skader.
Det viste sig at være tilstopning af den ydre ring. Det skyldes korrosion og
kalkaflejringer, således at røret var fuldstændigt tilstoppet for saltvand.
Han skaffede et nyt via internettet.
Nyt rør, inden det blev malet. Designet er ændret, således at det er
mindre
sandsynligt at det sker igen.
Dette rør har han så malet i samme røde farve som motoren, og monteret det, og
nu fungerer motor og køling fuldstændigt, som det skal! Røret er af rustfrit
stål, så nu burde der ikke være helt de samme problemer som før (naturligvis
afhængig af, hvad stålkvalitet der er anvendt)
I øvrigt henviser Poul Hestbek til det engelske firma: Seahorse Power Ltd, hvis
man skal have reservedele til sin Ford motor:
http://www.seahorsepower.co.uk/
idet det kan være svært at skaffe disse herhjemme.
Forebyg hændelsen:
Man kan eventuelt forebygge disse hændelser, således at man i god tid kan få
gjort noget ved problemet. Man kan montere et termometer på motorens manifold,
så hvis dette viser en stigende værdi, som vil ligge over det normale, så har
man nok et problem som man bør få klaret næste gang man er i havn.
Jeg har monteret et digitaltermometer, føleren er blot limet på manifolden med
epoxylim (først limet føleren på en aluminiumliste hjemme, og så limet
aluminiumlisten på manifolden). Jeg har selvfølgelig forlænget ledningen til
føleren, således at jeg kan montere termometret på instrumentpanelet. Desuden
har jeg monteret et andet termometer, så jeg kan se hvad havtempereturen er
(også godt når man skal ud at bade). På den måde kan jeg se forskellen på
temperaturen på saltvandskølevandet og søvandet.
Motoren kører ikke
Jens Koch