Elektrisk motoropvarmning

 

Jeg har fået et spørgsmål fra en sejler der har en båd med en Yanmar 6 LYA-STP 5,14 Liter. 370 HK

 

Oprindelige problem. Når motoren startes, er der en automatisk olievarmer der køre de første 4 til 5 min. Og den bruger så meget strøm at jeg på et af mine instrumenter kan se at spændingen på aktuelle batteri falder til mellem 10,8 og 11,4 Volt. Oftest omkring de 11 Volt.

 

Det betød også, at der ikke var så meget strøm til min bovpropel i nævnte tidsrum.

Efter de nævnte 4 - 5 min. Slukker olievarmeren og spændingen er oppe på 13,8 -14 volt.

Grundet generatoren ladning. Og der var fin strøm til bovpropellen.

 

Egentlig er problemet jo ikke større end jeg jo blot kan vente de 5 min, men nogle gange ligger man så uheldigt at røgen eller lugten fra udstødningen flyver lige hen i hovedet på en anden sejler og det vil man jo gerne undgå eller minimere.

Og derfor ønsker jeg at kunne sejle væk med det samme. = Brug for bovpropel.

 

Nu har jeg monteret et ekstra batteri, samme type som de øvrige blot kun på 100 AH.

Samt et skillerelæ mellem dette og motorbatteriet. Altså udelukkende til bovpropellen.

 

Men jeg oplever noget mindre kraft på propellen, formentlig skyldes det at jeg jo kun har 12,8 Volt til rådighed, da der jo ikke lades på dette batteri endnu.

Med mit multimeter kan jeg se at strømmen på batteriet under drift af bovpropellen falder til 10,5 Volt.

Jeg syntes det er lige lovligt meget fald og frygter at batteriet ikke holder så længe. Dog er strømmen efter blot 5 til 10 sek. igen oppe på de 12,8 Volt efter at have slukket bovpropellen.

 

Efter en del kommunikation med spørgeren prøvede jeg at tage kontakt til: YanmarMarine Europa, men fik ingen svar fra dem, hvorefter jeg kontaktede: Gertsen og Olufsen, Yanmar Dieselmotorer, Danmark, med følgende spørgsmål:

 

Jeg har fået et spørgsmål om en Yanmar 6 LYA-STP 5,14 Ltr. 370 HK.:

 

Når motoren startes, er der en automatisk varmer der køre de første 4 til 5 min. Og den bruger så meget strøm at voltmeteret viser spændingen på aktuelle batteri falder til mellem 10,8 og 11,4 Volt. Oftest omkring de 11 Volt. Strømforbruget er oppe på over 200 Amp ved 12 volt!

 

Det er således umuligt at benytte bovpropellen får varmelegemet kobler ud, og først da kan jeg forlade havnen, jeg ligger således med motoren kørende de 4 til 5 minutter, til irritation for de sejlere der ligger ved siden af.

 

 

 

 

 

Mit spørgsmål er:

 

Hvad skal varmes så voldsomt op, og hvorfor. Alle andre dieselmotorer har ikke et sådant varmelegeme, og det burde, på vor breddegrader også være ganske overflødigt.

 

Samme spørgsmål har jeg for et par uger siden rettet til:

 

Yanmar, http://www.yanmarmarine.eu/Products/

- men desværre ikke modtaget noget svar.

 

Yanmar Danmark er meget servicemindet, idet jeg fik følgende svar dagen efter jeg sendte spørgsmålet, hvilket er en god kundeservice!

 

Goddag.

 

Det er sikkert en 6LY3A-STP deres kunde har, denne familie af motorer bruger forvarmning i de første minutter for at begrænse røg udvikling og for at forbedre forbrænding.

 

Hvis disse forvarmere kobles fra, vil motoren miste sin godkendelse mht. udstødnings regulativer.

 

Vi kan anbefale at lave om på batteri konfigurationen, så motoren har sit egent batteri og bovpropellen har sit.

 

Mvh 

Yanmar Dk

 

Konklution:

 

El-varmeren er monteret for at motoren kan godkendes emissionsmæssigt lige efter start og til motoren er blevet nogenlunde varm. Mit gæt er at der er visse lande der har en restriktiv miljølov desangående, og at Yanmar så har været nødt til at vælge denne løsning til denne udgave af deres motor.

Motoren kan sagtens fungere udmærket ved frakobling af varmelegemerne, men det er klart at den så ikke opfylder lovgivningen i de lande der har den restriktion.

 

Når man tænker på alle de dieselmotorer, lige fra de encylindrede til de store (både gamle og nye, nogle osende nogle ikke), og for den sags skyld også biler, lastbiler og landbrugsmaskiner der har dieselmotorer uden denne opvarmer, så er det en overraskelse for mig at det har været et krav med denne installation i ovennævnte motor. De fleste andre Yanmar motorer har ikke denne opvarmer.

 

Jens Koch