Forårs klargøring

Jens Koch

 

Forårs klargøring af indenbordsmotor

Om foråret, når båden er kommet i vandet:

 

OBS! Denne vejledning forudsætter at vinterklargøringen har været udført.

(Bl.a. at olien og oliefilteret i motoren er skiftet)

 

 1.      Luk motorrummet op.
 2.      Start motoren, og check om der kommer kølevand ud af udstødningen 
          bag båden.

 3.      Check om der kommer en smule vand ud af antihævertventilen, 
          ud gennem siden af båden, dette er meget vigtigt, 
          Se også: ”Zink anoder i kølesystem”.

 4.      Check for utætheder i saltvandskølesystemet, ved den mindste mistanke, 
          skift køleslanger til nye.

 5.      Check olietryk, både i gearkasse og motor.
 6.      Stop motoren, vent 1 minut og check oliestanden i motor og gearkasse 
          (5 og 6: kun hvis denne har sit eget smøresystem).

           - og hvis motoren har en brændstofpumpe som er separat oliesmurt, så check det også.
        
 7.       Check kølevandsstanden.
 8.       Check kilerem, og om den er stram nok.
 9.       Hvert 2 år stilles ventilerne. Fremgangsmåde se motormanualen.

 

Ved almindelig tur sejlads.

 

 1.      Check jævnligt motoroliestand, kølevandsstand og gearkasse oliestand.
          (kun hvis gearkassen har sit eget smøresystem), check manualen 
           der medfølger båden.

 2.      Check olietryk i gearkasse og motor.
 3.      Check kølevandstemperatur.
 4.      Check batterispænding/ladning.
 5.      Check om antihævertventilen virker (kølevand ud gennem siden af båden).
 6.      Check jævnligt sumpen for saltvand. Der må under ingen omstændigheder 
          stå vand op omkring bundkaret i motoren, det kan ruste udefra.

 

OBS! Sørg for at afkalke saltvandskølesystemet mindst én gang om året!

 

 For at forebygge situationer, så medbring altid:

 

 5 liter motorolie, 1 stk. brændstoffilter, ekstra kilerem til generatoren, reservespændebånd og diverse værktøj.