Mast hejsebeslag

Jens Koch

 

Det kan være "bøvlet" at rejse/sænke mesterne på sejlbåde. Men et lille beslag kan gøre dette arbejde lettere.

For at lette dette arbejde, har jeg lavet et enkelt beslag, som er tilpasset til mastens hulkel. Som det fremgår af fotografiet, består beslaget af to slæder der er i løs forbindelse (fastgjort med sjækler) til en stålplade (5 mm tyk). Stålpladen har jeg savet ud, således at mastekranens krog frit kan hænge i et øje. På billedet er det øverste af masten til venstre. Til hulkelbeslaget har jeg benyttet et hængsel til en dør (jernbeslag), idet dette passede til masten på min NC33. Hvis man vil konstruere et sådant beslag, skal man selvfølgelig finde et beslag som passer til ens egen mast. Ved tunge master sætter man blot flere beslag i hulkelen, og dermed en længere stålplade.

 

 
Selve beslagene til hulkelen er lavet af dørbeslag, savet til med nedstryger.
Der findes også andre beslag der kan tilpasses, byggemarkeder har mange.
Hvis ikke man kan finde nogle, så kan en lokal smed hurtigt svejse et par stykker.

 

 

 

For oven og forneden har jeg ligeledes boret huller til montering af to sjækler, en til at fastgørelse af et tov, og en til at kunne hejse beslaget op med ved brug af faldet til sejlet.

 

 

Når man skal afmontere en mast, sættes beslaget blot i hulkelen på masten. Krankrogen sættes i, og man kan hejse beslaget op med denne, eller man kan benytte faldet. Når beslaget er over mastens tyngdepunkt, fastgøres tovet blot til masteroden (typisk spillene/klamperne), og man kan nu afmontere masten, og den vil hænge fint i mastekranen. Ved montering, foretages proceduren blot i modsat rækkefølge..

 

Man slipper på denne måde for at benytte stige, klatre op i masten, eller andet for at få tovet højt nok op. Især er dette problematisk med sallingen ved stormasten.

 

De viste billeder er fra mesanen på min NC33, men stormasten bliver naturligvis sat på samme måde. Jeg har benyttet dette beslag i 16 år, og har sluppet for megen bøvl.