Lakering

Jens Koch

 

Lakering af træ indvendig og udvendig.

 

Der er flere, der har spurgt om lakering af træ  i om vinter, både indvendig lakering såvel som udvendig.

Her nogle eksempler:

 

En bådejer, som har sin træbåd stående inde i samme hal som jeg har haft min Nauticat stående i, spurgte mig om lakering af fribordet. Han ville gerne gå i gang med lakeringen her i vinter.

Båden er en yderst velholdt gammel folkebåd i træ. Ejeren havde lige købt den, og havde ikke så meget forstand på vedligeholdelse af træ. Han ville slibe fribordet og lakere det, således at han kunne bevare båden, som så ud som næsten ny.

Det første problem han havde, var at hele fribordet var fugtigt, det til trods for at båden havde stået inde i en lille måned. Hallerne vores både står i er meget tørre.

 

Men, jeg kunne hurtigt fortælle ham hvorfor. Han havde ikke spulet fribordet med ferskvand, inden båden kom ind i hallen. Det var simpelthen saltet fra havvandet, der samlede fugten. Det kan jeg sige med sikkerhed. Hvis ikke jeg får spulet min båd grundigt, så kan jeg efterfølgende se på overfladen, hvor jeg glemte at fjerne saltvandet. Der er dug, små dråber, hvor saltvandet har været, resten af overfladen er helt tør.

 

Som det kan ses af billedet, så er der kondensvand på skroget, hvor jeg ikke har fået saltvandet skyllet af. 

Her er saltet skyllet ordentligt af. Det er samme båd, blot fra en anden vinkel, og dermed i en anden belysning. Den tilsyneladende vandlinie er spejling fra nabo båden.

Altså, det første ejeren af folkebåden skulle gøre, var at afvaske hele fribordet med lunkent ferskvand, og så lade den tørre. Men, da temperaturen kun er på ca.: 10 grader, og den relative fugtighed under alle omstændigheder er for høj, så frarådede jeg han at lakere, før det blev forår. Men han kunne afrense og slibe, således at den var klar til lakeringen.

 

Et andet eksempel: En bådejer ville gerne lakere træværk indvendigt i sin båd. Båden står udendørs.

Han havde prøvet, men med dårligt resultat. En mulig forklaring gives i det følgende.

 

Da jeg både har haft træbåde og glasfiberbåde med meget træværk, så har jeg efterhånden lært (på den hårde måde), at der er nogle regler, som ikke kan fraviges, hvis man vil have et godt lakerings­resultat.

 

For det første skal forarbejdet naturligvis være i orden. Det siger sig selv, at man skal have afrenset og slebet træværket. Og man skal vurdere, om man skal starte helt forfra med total fjernelse af alt gammel lak, eller om man kan nøjes med en afslibning af det yderste af lakken. Alle disse ting står godt forklaret i f.eks. Hempels ”Den lille søstærke”. Andre fabrikanter: Dyrup og International har lignende anbefalinger. Ligeledes skal man helst fortsætte med den lak type der er anvendt, hvis ikke man sliber i bund, og starter forfra.

 

At arbejde med lak har nogle grundregler:

 

Temperaturen skal være over 16 grader, den relative fugtighed under 65 %, der må ikke lakeres i direkte sol en meget varm sommerdag, og det må naturligvis ikke blæse for meget.

 

Hvis man ønsker at lakere indvendigt i sin båd her i vinter, så kan man selvfølgelig bringe temperaturen op, ved at starte en varmeovn / eller oliefyret i båden.

 

Brug ikke gasapparatet, stearinlys eller katalysator ovne til at bringe temperaturen i vejret. Al afbrænding af olie/gas giver fugt, så brug kun bådens oliefyr, da denne har en skorsten ud til det fri, eller benyt elvarme.

 

Desuden skal man have god ventilation, således at den fugtige, opvarmede luft kan komme ud, og således at lakken kan tørre. Brug et termometer til at checke temperaturen, køb eventuelt et digital­termometer og prøv at måle temperaturen på det, der skal lakeres (som sagt skal det være over 16 grader). Flere har også hygrometre installeret i båden, prøv at aflæse det, og prøv eventuelt at flytte dette instrument hen til lakeringsstedet, og vent til at hygrometret ”falder til ro” (under 65 %). Men, man skal være klar over, at man ikke uden videre kan opvarme de kolde flader i båden på denne måde, og luftfugtigheden vil være forskellig fra midt i rummet i båden og ud mod de kolde flader.

 

En anden ting: Pas på din udåndingsluft, som afgiver nogen fugt, så hvis der lakeres på kolde flader, skal man passe på ikke at ånde direkte på disse under lakeringsarbejdet, udåndingsluftens fugtighed kondenserer på fladen.

 

Hempel har i deres lille folder fra 2001-2002 kommet med en lille hurtig test af, om det er muligt at lakere flader: Gør fladen fugtig med en våd klud, hvis den er tør efter 10-15 minutter, så skulle det kunne lade sig gøre, ellers ikke. Denne metode er kun vejledende, og der er ingen garanti som sådan.

 

Jeg har over årene prøvet at lakere med både polyurethan, epoxy og oliebaseret lak. Min subjektive erfaring er, at jeg har haft lettest ved at få en god overflade med oliebaserede lakker, altså de traditionelle lak typer, det uanset fabrikat. Min erfaring er, at kravene til luftens fugtighed og temperatur er mere kritisk ved de andre typer. Til gengæld er oliebaseret lak knap så stærk i overfladen som de andre.

 

Jeg lakerer kun om foråret, når temperaturen er blevet over de 16 grader. Temperaturstigningen sker senere i en lukket hal, end i det fri, idet hallen virker ”konserverende på temperaturen” (holder varmen længere om efteråret, og dermed også holder på kulden om foråret). Desuden er en lukket hal om dagen generelt fugtigere om foråret end fugtigheden udenfor i tørvejr. Husk på, hvis temperaturen udenfor er højere end indenfor, så vil den relative fugtighed inde i hallen, alt andet lige, være højere.

 

Dette er resultatat fra en sejler jeg har mødt, han har lakeret det indvendige
af sin båd. Det er ikke til at set at båden er 30 år gammel! Lakeringen er 
foretaget i en opvarmet hal, således at både temperaturen og
luftfugtigheden har været optimal. Desuden har vedkommende
sørget for at det overhovedet ikke støvede, idet den lakerede
flade er perfekt glat.

 

Det sikreste jeg har oplevet, er at lakere om formiddagen ude i det fri en sommerdag, hvor solen ikke direkte skinner og hvor det er stille vejr. Men, pas på tåge/havgus, som er ødelæggende for et godt resultat.

 

Som sagt, så har de enkelte lak producenter skrevet små foldere, som udmærket giver nogle gode råd om de enkelte lak typers krav til lak processen, desuden står disse krav også på lak bøtterne.