Søventiler i plast

 

Der er i de seneste år kommet nogle gode søventiler i glasfiberforstærket polymerplast på markedet.

Det er klart, at man skal vælge ISO godkendte ventiler, hvilket bl.a. TrueDesign er. Disse ventiler har den klare fordel, at de ikke tærer, og at de kan monteres i både af aluminium og stål, uden problemer.

Ydermere har de den fordel, at de ikke kalker til, og dermed altid kan lukkes og åbnes uden problemer. Det skyldes, at kalken, hvis den udfældes på plasten, ikke kan sætte sig fast, som den kan i ventiler at metal.

 

Fra Båden "Carbon" Fredercia-messen 2015

 

TrueDesign fittings er certificeret af IMCI (International Marine Certification Institute i Belgien) og følger ISO 9093-2. Alle delene er også CE- mærket. Kuglehanerne er trykprøvet til 50 bar og frost testet til -20°. TrueDesign har leveret fittings i dette materiale til værfter/både og andre formål i 25 år (ifølge deres hjemmeside!)

 

Plastventil med bronzeskroggennemføring fra kendt værft.

 

Disse plastventiler er over de seneste år blevet billigere, og fra det sidste nye katalog (2017) kan jeg her vise en prissammenligning med andre mærker:

 

Kugleventil 2”:

 

TrueDesign:                     880 kr.

Bronze:                        1.631 kr.

 

Ikke gode materialer:

 

MarineMessing:              812 kr.

AISI 316 Rustfrit stål:      999 kr.

 

Så priserne taler næsten for sig selv.

 

Så, hvis du skal skifte ventiler, så er det da værd at overveje.

 

Du skal være opmærksom på, at hvis ikke du har bronze-skroggennemføringer, så SKAL du skifte skroggennemføringen også. Og der har du så to muligheder, idet du kan skifte til en plastgennemføring eller en bronzegennemføring.

Jeg ville skifte til bronze, idet man så ikke kan ødelægge gevindet i skroggennemføringen ved at spænde forkert (altså meget hårdt), selvfølgelig under forudsætning at man har et plastskrog, og ikke af jern eller aluminium.

 

 

Det er også en god ide at anvende den meget gamle metode med pakkegarn som pak-materiale, hvis man benytter teflonbånd, kan man komme i den situation, at man ved senere at dreje ventilen i forhold til gennemføringen, kan få en lille ”dryp” utæthed, som man ikke kan stoppe før båden kommer på land, og at man så ”om pakker” ventilen.

 

I denne artikel er der kun omtalt TrueDesign, men mig bekendt er der flere leverandører på vej med lignende produkter. Jeg kunne forestille mig, at om få år, så er det plastventiler, som bådproducenterne sætter i de nye både.

 

Jens Koch