Spørgsmål om solceller stillet af Jan.
Hej Jens Koch
Egentlig skulle det vel være ret så enkelt at tilslutte et solcellepanel til et
bestående ret gammeldags elanlæg om bord i en sejlbåd (B31).
Men det er det alligevel ikke - og her vil jeg meget gerne have dine råd til at
udføre en slags anlægsdiagram, der også kan blive andre sejlere til nytte f.eks.
via din hjemmeside.
Grunden til at det faktisk ikke er så let er at solcelleregulatoren (en Steca
1515) har et indbygget afregningssystem, der i mange stand-alone systemer er en
meget praktisk facilitet**. Her kan man se hvor meget batterierne er opladet,
her kan man se hvor mange Amp man aktuelt bruger. Derudover produceret Amp
aktuelt - og desuden et regnskab over indstrålet el-mængde fra solcellerne og
hvor meget man har brugt akkumuleret siden regulatoren blev sat i gang (eller
nulstillet).
Det skal straks siges, at det ikke er en helt moderne regulator, da den ikke har
MPPT teknologi, men bruger en algoritmisk funktion for at optimere opladning af
batterierne (fungerer fint).
Men nu kommer mit problem: Elsystemet ombord er rettet mod, at der er en primær
strømforsyningskilde og det er fra motorens generator og det er til startmotoren
at der går tykke kabler, de samme som bruges til opladning.. De tykke kabler
dominerer el-anlægget (som på en bil). Der er kun et samlet el-lager (2
parallelt koblede bådbatterier) og ingen separering af strømmen til et
startbatteri og et brugsbatteri. Det er overvejet at lave sådan en adskillelse,
men jeg har holdt igen med en sådan ændring fordi jeg fik sat solceller på, og
det aktualiserede spørgsmålet: Kan det betale sig (kan det overhovedet lade sig
gøre?) at prøve at få regulatorens afregningssystem udnyttet??? Systemet, hvor
indgående strøm (kWh) bliver lagt til og udgående strøm (kWh) trukket fra!
For det vil jo betyde, at de store startkabler og det dertil knyttede store
strømforbrug til start af motoren (en 13 HK diesel) så skal ind over regulatoren
- uha, den er jo kun på max 15 Amp (Steca 1515 - hvor den sidstnævnte 15 er max
ydelsen i Amp - det kan ses på Stecas hjemmeside, tysk fabrikant).
Man kunne forestille sig et idealanlæg, hvor startstrømmen tages og måles af
regulatoren, men så skal det måske sættes til 300 Amp - og sådanne regulatorer
findes mig bekendt ikke! Måske er der andre måder at løse problemet på så man
får et anlæg hvor solstrøm (og evt. strøm fra vindmølle) sidestilles med
strømforsyning fra den startede motors generator - og forbruget tages som et
samlet regnskab - til køleskab, lamper, navigation, TV o.s.v. så man kan få en
fremtidsrettet installation, hvor VE-strømgivernes betydning øges.
En sådan installation kunne ønskes og så vidt min viden er den ikke mulig endnu.
Måske kan du hjælpe på min uvidenhed og lad os bare sige det - min tekniske
frustration* ved på 3die år ikke at have udvirket en forbedring i anlæg -
endsige fået tegnet et brugbart diagram, som andre med fordel kan følge.
VE-problematikken er jo ret så relevant - også for de mange sejlere, der
overvejer at opsætte solceller m.m. på deres både.
* Der findes nye regulatorer bl.a. visse fra USA på markedet, der går op til
ydelser på max. 50 Amp.
** Hjemme har jeg et stand alone anlæg p.t. på 100Wp solcelle og en Steca
regulator 2020 (max. 20 Amp) som kører med fuldt afregningssystem og som
omsættes til 230 Volt vekselstrøm i brugsperioder. Jeg overvejer at udvide
anlægget, så jeg kan slå græs med en lille opladet el-plæneklipper - og rense
pool med en renserobot (150 Watt max), - kun nævnt for at illustrere at
afregningssystemet er meget brugbart her. Dette lille prøve anlæg har kørt ca.
1½ år.
Hej fra Jan
---------------------------------------------------------------------
Svar og yderligere kommunikation:
Hej Jan
Hej Jens Koch
Mange tak for et hurtigt svar. Jeg har opkoblet solcelleanlægget (paneler og
regulator) som du beskriver - d.v.s. direkte på batteribanken. På
regulatoren kan man med et klik se den aktuelle spænding over batterierne.
Det gode ved at bruge solceller til opladning er at batterierne altid er opladet
- i hvert fald om sommeren, forår og efterår. Der er desuden en fordel hvis man
skulle mangle strøm ved stort forbrug, at man for så vidt kan vente til man kan
starte motoren. Heldigvis har jeg ikke endnu oplevet at tømme batterierne - jeg
har vel aldrig observeret spændinger under 11,9 V og start af motoren har da
heller ikke været noget problem indtil nu.
Det er da rigtigt at batterier er 'forbrugsvarer' da de langsomt ældes. Men jeg
formoder at man forlænger livslængden meget ved at have batterierne fuldt
opladede tæt på 100% af tiden. Jeg har ikke konstateret nogen ældning (endnu).
Der er tale om 2 ens gode VARTA bly-batterier lavet til hårdt forbrug, hvis det
skulle blive nødvendigt.
Jeg overvejer at udvide med endnu et lignende batteri så banken kommer til at
bestå af et startbatteri (via skillerelæ) og 2 forbrugsbatterier og samme
solopladning som nu, dog udvidet til ca. 100 Wp (i dag er der ca. 55 Wp)
Jeg overvejer ikke noget med brug af vindgenerator endsige vandgenerator. Det
kan komme på tale ved lange rejser.
Som jeg nævnte eksisterer der mig bekendt ikke nogen solstrøms/vindmølleregulator
med mærkestrøm over 50 Watt (combi-regulator). Og som du beskriver det altså
ikke uden grund.
Samlet vil dine kommentarer kunne sammenfattes til at der til mine interesserede
kolleger kan laves en anbefalet opkobling (diagram) af solceller til sejlbåde
(mellemstore og små sejlbåde med moderat el-forbrug). Jeg vil henvise til dit
el-diagram, som du nævner.
Som jeg nævnte så har jeg i det lille prøveanlæg hjemme med 100 Wp solcellepanel
på taget været meget glad for differensregistreringen i regulatoren, der hurtigt
giver overblik. Men hvordan batteriernes (2 stk alm bly-bilbatterier) ældning
konstateres? Det kan være at syretest er nødvendig?
Når så talen dukker op om brug af 12V-230V inverter, så har jeg 2 stk 150 W
(billige) invertere på båden og de fungerer OK, men bliver let overbelastede.
Hvad anbefaler du som brugbart her og er begrænsningerne igen faren for
overophedning (kabler mellem batterierne og inverteren) og dermed risiko for
brand!!! Med de 2 nævnte invertere har der ikke været nogen tendenser til
overophedning - de kobler ud nærmest alt for tidligt ved ca. ½ belastning af de
nævnte 150 Watt.
Alt dette nævnt for at illustrere, at vi som bådejere kan komme langt i at
udvikle sejlbåde med egen elforsyning. Det er således ikke ret tit at jeg har
landstrøm koblet til el-anlægget på båden - det sker f.eks. når der skal bruges
boremaskine, slibemaskine eller en kraftig hjemme-støvsuger. I øvrigt emnet
bådstøvsuger? Jeg fået foræret en lækker Black & Decker smukt designet 12V
støvsuger med cyklon-posefri opsamling - virker ganske godt - kan anbefales!
Hermed kan vi slutte vores snak om emnet, idet du dog meget gerne må afslutte
med kommentarer til ovennævnte.
Hej fra Jan
-----------------------------------------------------------------------------
Hej igen Jan