Tæring af rorleje.

 

En sejler har skrevet, at han har en båd, som han her til sommer fik en rorskade på, som gjorde, at roret ikke virkede mere. Rorets nederste leje var ødelagt grundet en tidligere mekanisk kraftig påvirkning af dette.

 

Båden kom på værft og fik nyt ror og rorstamme. Den stålplade, der holdt roret forneden, blev genbrugt, da der ikke var nogen skader på denne. Da båden var færdig på værftet, sejlede ejeren den hjem, og 10 dage efter blev båden taget på land, og her kunne man så konstatere alvorlige tæringer på rorstamme, det nye leje samt på den stålplade, der blev genbrugt.

 

Ejerens beskrivelse af skaden:


Den nye rorstamme skulle være af syrefast stål, lejet ser ud til at være af messing, dette var af teflon på den gamle konstruktion, den genbrugte plade hvori lejet sidder er af syrefast stål.

Tæringen som er konstateret er følgende: På toppen af messinglejet var der en anlægskrave som en rektangulær ring hele vejen rundt, den er nu væk og tæringerne er på vej ned i selve lejeforingen. Rorstammen har, der hvor lejekraven tidligere var, en 3 mm skarp dyb tæring hele vejen rundt samt en masse langsgående tæringer af forskellig dybde. Herudover virker rorstammen porøs, specielt på den del der er på undersiden af leje og fastgørelses pladen.

 

 


Nederste rorleje - kraftig tæring.

 

Nærbillede!

 

Min vurdering af problemet:

 

Det er en galvanisk tæring helt efter ”bogen”. Der er anvendt rustfrit stål og messing – uden en galvanisk adskillelse, som der var i det oprindelige leje, hvor metallerne var adskilt af et teflonbøs. Jeg vil gætte på at lejet er af messing. Og om det er syrefast rustfrit (ASI 316), der er anvendt, stiller jeg mig tvivlende overfor, det kunne blot være rustfrit stål (18-8 ASI 304).

 

Så mit råd er, at der bliver lavet nogle nye lejer (af bronze) og bøsninger af et elektrisk isolerende materiale, f.eks. teflon. – Og også en ny rorstamme, og sørg for at det er syrefast rustfrit stål, få det bekræftet inden monteringen..

 

Blot ærgerligt at værftet ikke er klar over problemstillingen.

Se i øvrigt: Force Technology artikel om søventiler og tæring. Den er også god at blive klog på. Force Technology

 

Jerns Koch