Tæring af sejlbådsdrev

En sejler har henvendt sig til mig, da han har accelererende tæring af sit sejlbådsdrev, og en smule tæring på propellen, som vedkommende ikke vidste hvad materiale den var lavet af, måske bronze, men jeg tvivler på at det er den "ægte" bronze (85% Cu, 5% Zn, 5%, 5%Sn, 5%Pb) idet billedet ikke viser den "rigtige" farve.

Han skrev:

Jeg er i tviv,l om der er korrosion på alumuniumsbenet, idet der altid har være afskalning af maling visse steder. Tærezinken skifter jeg ca. hvert 3. år, selv om den ikke er helt væk. Efter højtryksspuling ser benet ud som vedlagte billede. Det ser umiddelbart medtaget ud


Ikke godt!

Mit svar var:

Jo, det er korrosion drevet lider af, og jeg ville være mere obs på at få det fixet end problemet med propellen. Tæringen af drevet er faktisk ikke så godt. Du må tænke på, at der også løber vand ind i drevet til køling af motoren, og her kan du ikke se tæringen.

Jeg regner selvfølgelig med, at du kun bruger den originale anode til drevet, og du bør skifte den hvert andet år og rense anoden for kalkudfældning (skrue den af og slib den), inden du sætter båden i vandet.
Hvis jeg var dig, så ville jeg rense, drevet der hvor tæringen er, slibe det let, men kun der! Du må IKKE slibe malingen af og dermed skade oxydlaget på aluminiummet. Laget beskytter mod tæring. Rens malingen med opløsningsmiddel.

Når det er renset af, så spartel de tærede steder med epoxyfiller, og mal det hele med epoxymaling når filleren er færdighærdet. Epoxy er vand-uigennemtrængelig, selv de enkelte vandmolekyler kan ikke trænge ind, som de kan i almindelig maling og i polyester (det er bl.a. derfor, at der kan opstå glasfiberpest, men hvis skroget fra starten af var epoxybehandlet, så vil det ikke ske). Desværre kan du jo ikke lave samme behandling inde i drevet, her kan der også være tæring.

Denne behandling vil kunne beskytte drevet, men det kan være et problem at rense de tærede steder godt, så epoxyen kan binde sig til aluminiummet.

Du kan eventuelt give propellen samme behandling.


Svag tæring

Men, når du behandler/maler skal det være tørt og varmt vejr, således at epoxyen kan hærde ordentligt! - så det skal gøres en varm forårsdag uden at drevet er koldt, og drevet SKAL være helt tørt inden.

PS. For nogle år siden, da det var forår, kom jeg ud på pladsen, hvor min båd stod sammen med andre. Jeg så at en af sejlerne havde taget sikkerhedsbriller o.a. på, og var klar med en vinkelsliber med groft sandpapir monteret på, - han stod ud for sejldrevet. Jeg spurgte, hvad han var i gang med, og han sagde, at han ville slibe al malingen af sejlbådsdrevet, og så male det igen! - Jeg frarådede ham det af samme årsag som omtalt i det foregående, - og han  gjorde det ikke!. Hvis man fjerner oxydlaget og tilføjer en masse ridser i aluminiummet, så har man med garanti en accelererende tæring af hele drevet. Og selvom man maler det bagefter, er der en stor risiko for at have skabt en latent fare for drevet. Sejleren sleb IKKE drevet.

Jens Koch