Spaltetæring

 

Der findes forskellige former for tæring. Den type tæring man normalt snakker om, er den som man tit kommer ud for med messingventiler, altså afzinkningstæring..

 

En messingventil (Ms58) består normalt af 69% kobber, 39% zink og 1-2% bly. Det, der sker med denne legering i saltvand er, at zinken langsomt diffunderer ud af legeringen, og der så bliver en ventil tilbage som er sprød som ”knækbrød”!

 

Spaltetæring:

 

Den tæring, man som sejler (eller for den sags skyld som husejer med ventiler i messing/rustfrit stål i ferskvandsystemet) ikke ved så meget om, er spaltetæring. Denne tæring opstår normalt ved, at der er ridser i metallet, eller støbeskader, eller hvor materiale er skruet/presset sammen. Her opstår der en galvanisk tæring fra den ene del af materialet til den anden, også ridser giver denne skade. Ventilen knækker ikke uden videre, men der kan, over tid, komme en revne igennem materialet, og herved kan der trænge vand ind, - i nedenfor viste stuts kan man se en sådan revne, der har fået lov til at udvikle sig.

 

Eksempel på spaltetæring, - der kan komme meget vand ind i båden!

 

ForceTechnology har lavet en udmærket, og let forståelig, forklaring på problemstillingen. Læg mærke til, at det er ferskvandsinstallationer, der snakkes om og ikke saltvand. Saltvand accelererer tæringen, så hold jer til bronze eller de nye godkendte plastventiler, så er I sikre på, at problemet ikke opstår.

Artiklen kan ses her: ForceTechnology

Artiklen omtaler først rustfrit stål, længere nede er det så messing. Artiklen er meget informativ og let læselig og kan stærkt anbefales at læse, inden at man eventuelt tænker på at skifte ventiler i ens båd. Den kan også bruges ved køb af båd.

 

Jens Koch